Egyre több embert vonz a gondolat, hogy saját webshoppal keressen pénzt. Ugyanakkor a tapasztalatlanok sok olyan dologra nem gondolnak, amelyek nélkül nem lehet, vagy nem érdemes elindítani egy webshopot. Ebben próbálok meg segíteni, és a végére remélem pár olyan tippet és megosztok, amit már meglévő webshop tulajdonosok is hasznosnak találnak.

Legeslegelső dolog amibe belefutsz, amikor a webshopodat tervezgeted az az, hogy milyen termékeket áruljak? Elképzelhető hogy meg akarsz lovagolni egy hullámot, vagy módszeresen keresed a megfelelő terméke(ke)t, de termék nélkül nincs webshop. Nem kell feltétlenül fizikainak lenni ennek a terméknek (raktár készlet probléma kipipálva), akár digitális termékeket is árulhatsz már manapság.

Mitől lesz jó egy termék? Attól hogy elég nagy árrésed van rajta. Mi számít elég nagynak? Vajon mennyibe kerül eladni egyetlen terméket? A piaci versenytől függően változhat, hogy egy-egy termék csoportot mekkora hirdetési költséggel tudsz eladni. Ezt nagyon nehéz előre kiszámolni, de a hirdetési költségeiden könnyedén tudsz faragni ha gyors a webshopod és a tartalom is rendben van. Az első számú hiba amit elkövethetsz, hogy csak összeollózol néhány információt és megjeleníted a termék oldalán. Minél több és hasznosabb információt osztasz meg, annál valószínűbb, hogy nálad fognak vásárolni és mivel sokat időznek az oldaladon így a hirdetési költségeidet is csökkenteni fogják.

Hogyan lehet még olcsóbban eladni egy terméket? Például úgy, hogy hírlevél listát építesz. Egy kisebb értékű kuponnal feliratkoztatod, és bizonyos időközönként ajánlatokat küldesz ki neki. Ha valaki egyszer már feliratkozott a listádra, akkor őt jóval olcsóbban tudod megszólítani mint azokat, akik még nem vásároltak nálad. Ráadásul ezeknél a vásárlóknál még a bizalom is magasabb szinten lesz, mert már vásárolt nálad. Csinálhatsz akár pontrendszert is, ezzel ösztönözve a hűségre.

Értelemszerűen minél többet költ egy vevőd, annál jobban eloszlik a vevő megszerzésének a költsége. Ha egy vevőt 2000 Ft-ért szerzel meg hirdetésekkel és csak egy terméket vásárol, és nincs a terméken 2000 Ft hasznod, akkor bizony veszteséget fog termelni. De ha vesz ebből a termékből 4-et, akkor már egyből csak 500 Ft árrésnek kell lennie a terméken, hogy nullára kijöjjön. Ha hasonló termékeket is felkínálsz neki, amiből szintén vásárol, akkor pedig még olcsóbban jössz ki. Fontos funkció a webshopban, hogy mindig kínálj fel hasonló termékek.

Ezek alapján elég bonyolultnak és nehezen kiszámíthatónak tűnik, hogy mi számít profitábilis terméknek. Ne ijedj meg. Nem kell ennyire matekoznod mindig. Csak szerettem volna megmutatni, hogy mennyi mindentől függ, hogy milyen árréssel érdemes dolgoznod. Ökölszabályként elmondható, hogy kb 25%-os árréstől már jó lehetsz. Fontos hogy minél egy vevőből próbáld kihozni a legtöbbet.

Összefoglalva: nem elég hogy termékeid vannak, értékesítési stratégiát is ki kell dolgoznod. Ajánlanod kell további termékeket azok mellé amiket néz, vagy már kosárba rakott és bizonyos időközönként visszacsábítani az oldalra és újból vásárlásra ösztönözni.

Ha ezek megvannak, akkor lehet gondolkodni azon, hogy milyen fizetési és szállítási módokkal rendelhetnek tőlünk a vásárlók. Sokan szeretik ezt a kérdéskört túl bonyolítani, de én igyekszem mindenkit arra terelni, hogy amennyire lehet egyszerűsítsenek. Nem kell minden féle kusza feltétel rendszer alapján számolni a szállítást, meg egyéb díjakat kiszabni. Ha kell építsd be egy részét a termék árakba.

Fizetési módoknál ha bankkártyás fizetést is szeretnél, akkor arra készülj fel, hogy némi papír munkával és ügyintézéssel (illetve költséggel) jár. Ezeket a köröket neked kell majd lefutnod, és addig a fejlesztőd nem fogja tudni integrálni a kártyás fizetést amíg nem végzed el. Gyakran megesik, hogy a kártyás fizetést nyújtó szolgáltató révén hetekig is eltart ez a folyamat.

Egy betűt sem írtam még eddig a webshop kinézetéről. Két fontos dolog van: mobilról is könnyen használható és átlátható legyen. Ennyi amire figyelned kell amikor a webshop kinézetével foglalkozol. Ez nyilván hoz magával megkötéseket, hogy milyen színeket használhatsz együtt, meg mekkora és milyen betűket, de összességében elég nagy szabadságod marad még így is, hogy a saját márkádra szabhasd az arculatot.

Ha ideáig eljutottál akkor már van egy webshopod ami hozza a megrendeléseket és termeli a profitot neked. Ugyanakkor munkát is csinál neked. Számláznod kell, összeállítani a csomagokat és elküldeni őket, kezelni a kifizetéseket, stb…

Sokat tehetsz azért, hogy az adminisztrációs terheket csökkentsd és ezzel pénzt spórolj meg. Ugyanis nem mindegy, hogy hány embert kell foglalkoztatnod a webshopod működéséhez.

Számlázás: ezt tudod automatizálni. Ha szerencséd van akkor sokat nem kell foglalkoznod a számlákkal.

Kifizetések kezelése: a kártyás fizetésekkel van a legkönnyebb dolgod, mert rögtön tudod, hogy kifizetésre került és mehetnek a futárral a megrendelőhöz. Na de mi van az utalásokkal? A legtöbben kézzel állítgatják át a megrendelések státuszát, egyesével minden megrendelésen miközben a bankszámla kivonatot nézik. Egyetlen ügyfelemnél láttam csak az alábbi megoldást, és be kell, hogy valljam nagyon tetszett az ötlet: naponta néhány alkalommal letölti az aznapi számlakivonatát az online banki felületről és beimportálja. Ha megfelelően vannak kitöltve a közlemények (megrendelés azonosítóval pl.) akkor könnyedén tudja azonosítani, hogy mely megrendelések kerültek kifizetésre és egyből át tudja állítani a megrendelések státuszát. Gondolj bele, ha napi több száz megrendelésed van és ezek nagy része átutalásos, akkor ez mekkora segítség.

Csomagok kezelése: ezeket is lehet nagyrészt automatizálni. Például a kifezetett és GLS-el házhoz szállítással kért megrendeléseket át lehet rakni egy gls – összekészítés státuszba, és utána az összes ilyen rendeléshez egyszerre lehet címkét nyomtatni. Ezek után már csak ragasztgatnod kell a becsomagolt megrendelésekre a címkéket. Nem kellett gépelned a címeket és egyesével bajlódni a megrendelésekkel. Rengeteg időt spórolhatsz itt is.

Ez néhány példa volt csak az adminisztratív terhek csökkentésére. webshoponként is eltérhet, hogy mivel lehet könnyíteni a munkát. Én szeretem kifaggatni az ügyfeleimet arról, hogy hogyan dolgoznak és az átaluk alkalmazott folyamatot megvizsgálva teszek javaslatokat az optimalizálásra.

Egy dologról marad a végére: a jogi dolgok. Ha webshopot csinálsz akkor még egy Általános Szerződési Feltételek és egy Adatvédelmi Tájékoztató / Adatkezelési Szabályzat előállítása is a feladataid közé tartozik. Amit jobb ha egy ügyvéddel / jogásszal íratsz meg, mintha másolnád valahonnan máshonnan.

Hamarosan elindul egy videó sorozatom, amiben lépésről lépésre mutatom meg, hogyan építs fel egy webáruházat ingyenes eszközök segítségével. Ha érdekel téged is, akkor iratkozz fel a hírlevelemre:

Subscribe

* indicates required