mistakes

Már lassan egy éve annak hogy főállású vállalkozó lettem. Teljesen más világba csöppentem hirtelen, és nem volt mese helyt kellett állni. Kihívásokkal teli év volt, de többnyire élveztem. Szeretném megosztani az elmúlt egy év tapasztalatait, hogy aki hasonlón töri a fejét, annak ne feltétlen kelljen elkövetnie ugyanezeket a hibákat. Felhívom a figyelmet, hogy az IT szektorban dolgozom, az itt leírtak nem biztos, hogy minden szektorban megállják a helyüket.

A legelső hiba amit elkövethettem, hogy azt gondoltam, hogy mindent nekem kell csinálni, ahhoz hogy tökéletesen működjön az üzlet. Egyszerűen nem elég 24 óra arra, hogy képezze magát az ember marketingből, megvalósítsa a tanultakat, foglalkozzon az ügyfelekkel és még haladjon a meglévő munkákkal is. Ezt akkor kezdtem el belátni amikor már több megrendelésem is volt, de még mindig nem volt elég ahhoz, hogy rendesen megéljek belőlük. Ennek a problémának a megoldására azt találtam ki, hogy kiszervezem a marketinget és az ügyfelekkel foglalkozást. Ezt úgy sikerült a legegyszerűbben megoldanom, hogy alvállalkozója lettem egy cégnek. Ez elég sok terhet levett a vállamról eleinte. Ez a döntésem olyan szempontból is hasznos volt, hogy egy nálam tapasztaltabb csapat része lehettem, és rengeteg dolgot tanultam meg arról, hogyan kell az ügyfelekkel bánni, hogyan adjak árajánlatot. Itt tanultam meg például azt is, hogy soha sem dolgozunk ingyen. Ha csak negyed óra munkáról van szó, akkor is elkérjük érte a pénzük. Előtte sokszor nem kértem semmit az ilyen pár perces munkákért sem. Aminek az volt az eredménye hogy rengeteg apróságot csináltam meg ingyen, és amikor szóltam, hogy most már ez kezd sok apróság lenni, és jó lenne kompenzálni valahogy, akkor még rám néztek furán. A másik fontos dolog amit itt tanultam az ügyfelek után követése. Ha adtunk egy ajánlatot egy ügyfélnek, akkor nem engedjük el a kezét, hanem többször is felvesszük (2-3 naponta) vele a kapcsolatot, amíg nem kapunk egyértelmű visszajelzést arról, hogy elfogadja-e az ajánlatunkat vagy sem.

Ahogy teltek a hetek, hónapok úgy egyre több megrendelés érkezett be (mind a fővállalkozóm felől, mind a saját ügyfélkörömből), és egyre több ügyféllel kellett kapcsolatot tartanom. Folyamatosan voltak kisebb, és nagyobb munkáim. Ami gondoskodott arról, hogy a napjaim nagy részét kapcsolattartással töltsem. Ez segítette elő azt hogy 15+ órás munkanapjaim legyenek, és közben a bevételemen nem látszódott jelentős eltérés. Aztán itt követtem el a következő hibát: úgy gondoltam, hogy majd év végén felülvizsgálom a rendszert (még 3 hónap volt hátra) és majd akkor kitalálok valamit a probléma megoldására. Annyira rossz ötlet volt ez, hogy a végeláthatatlan munkaórák közepette, nem figyeltem eléggé arra, hogy a befolyó pénzösszegek fedezni fogják-e a költségeim. A november-december elég kemény hónap volt számomra (és még most sem mondhatom, hogy fellélegezhetek). Ezt a későbbiekben két dologgal fogom kiküszöbölni: minden hónapban fixen félreteszek egy összeget. Úgy tekintek erre az összegre mintha nem is kerestem volna meg. Ez fogja képezni a vésztartalékomat olyan esetekre, mint a decemberi / jelenlegi szituáció. Illetve a rendszerecskét ami a beérkező bevételeimet vezeti fel fogom okosítani egy figyelmeztető funkcióval. Ha a várható bevétel egy adott összeg alá csökken a következő egy hónapra vetítve, akkor figyelmeztetni fog, hogy ideje lépéseket tenni ellene.

A túl sok munka a szabadidőmre is negatívan hatott. Ami egészen addig nem volt nagy probléma, amíg nem volt barátnőm. Utána megváltozott minden. Ahogy egy ismerősöm mondaná: nekem is prioritás lett a szabadidő. Az év végén döbbentem rá, hogy ahhoz hogy többet keressek kevesebb idő alatt, ahhoz több dolgot is meg kell tennem. Kevesebb ügyfélnek kell több pénzért (magasabb minőséggel) dolgozni. Kevesebb ügyfél = kevesebb kapcsolattartás. Itt már jelentős időt spórolhatunk meg. Csináltam egy gyors számvetést és a kiderült, hogy a bevételeim 80%-át két cég produkálta (Pareto-elv). A többi cég között voltak alkalmi megrendelők, illetve voltak olyanok akik kevés munkát rendeltek, de cserébe sok időmet elvitték a kapcsolattartással. Ezen ügyfelek nagy részétől 2015-ben meg fogok szabadulni. A másik intézkedés amit tenni fogok, hogy szakosodni fogok. Decemberben jöttem rá, hogy webshopokra kell szakosodni. Egész évben visszaköszönt a szakosodás témája mindenféle marketing és vállalkozási könyvekből, de nem tudtam eldönteni mi legyen a szakosodásom tárgya. Végül meg lett. Valószínűleg nem éles lesz a váltás, hanem egy hosszabb folyamat része, de ezzel kapcsolatban még oktatnom kell magam kicsit. Látszik az eddig leírtakból, hogy jó néhány hibát elkövettem. Ez visszavezethető arra, hogy kútfőből próbáltam meg alkotni. Ideje keresnem egy jó mentort. A FIVOSZ-nak van is egy jó mentor programja. Illetve itt rengeteg hasonló mentalitású emberrel találkozhatok. Ami biztosan pozitívan fog hatást gyakorolni a jövőm alakulására. Ha röviden akarnám összefoglalni, akkor ezekre figyelj ha vállalkozni szeretnél:

  • ne csinálj mindent saját magad: szervezd ki a marketinget például
  • folyamatosan vizsgáld felül a teljesítményed, hogy azonnal be tudj avatkozni ha rossz irányba indulsz el (ha napi 15+ órát dolgozol, akkor ideje felülvizsgálni hol a hiba)
  • szakosodj! ha nem tudod eldönteni mire szakosodj akkor természetesen csinálhatsz mindent, és idővel látni fogod a piaci rést amit kihasználhatsz
  • vedd körbe magad sikeres vállalkozókkal + bombázd magad új nézőpontokkal
  • ne jótékonykodj, kérd el a pénzt ami jár (15 perc munkáért is)
  • minden hónapban tegyél félre. tekints úgy a félretett pénzre mintha nem létezne, vagy egyfajta biztosítást fizetnél arra az esetre ha bajba kerülsz

Egy idézettel zárnám a soraimat: “Nem adhatok neked bombabiztos receptet a sikerhez, a kudarc receptjével azonban szolgálhatok: igyekezz mindig mindenkinek a kedvében járni!” Sikerekben gazdag új évet kívánok mindenkinek! :)