Hogyan tedd sikeresebbé a webshopod?

buy-online-business

Eldöntötted, hogy szeretnél egy webshopot? Szuper! Már csak erre lesz hozzá szükséged:

  1. maga a webshop
  2. termékek
  3. érdeklődők
  4. vásárlók
  5. visszatérő vásárlók

Az első kettőre most nem térek ki, ha megengeded, mert ma valami olyanról szeretnék Neked írni, amitől az online boltodSIKERES, PRFITOT TERMELŐ gépezet lesz. Ez pedig nem más, mint a Te saját MARKETING rendszered.

Mire van szükséged ahhoz, hogy érdeklődők látogassák a webshopod?

Sokféleképpen el lehet érni. A többség szerint ez pénz kérdése, szerintem pedig nem (csak). Mióta a nagy hirdetési rendszerek (Adwords, FB, LinkedIn) bevezették a minőségi pontozást egyszerűen KEVÉS, ha sokat költesz a megjelenésre. Tehát az alapok onnan indulnak, hogy tedd magad láthatóvá az organikus keresések számára is. Igen, kell SEO, de nem kell ehhez százezreket beleölni a webshopodba. A legegyszerűbb, ha normális, részletes termékleírásokat teszel közzé a portékádról.

Írd le, hogy mi az, mire való, hogyan kell használni, kinek való, (kinek nem való), milyen előnyei- hátrányai vannak a konkurens termékekhez képest, mik a termék paraméterei, milyen kiegészítők kellhetnek a használatához. Színesítsd sok jó minőségű, nem neten összegyűjtött fotóval, sőt ha profi vagy, akkor egy rövid kis videóval is.

Pl.

falada

„Ez itt egy faláda. Alkalmas más tárgyak tárolására, szállítására.

Fel kell nyitni a tetejét, és belerakodni. Ha szállításra szánjuk, akkor érdemes a benne elhelyezett tárgyak köré az esetleges sérülések megelőzésére kitölteni a ládát valamilyen töltőanyaggal (szivacs, szalma, újságpapír stb.), majd a láda tetejét visszazárni biztonságosan. (Pl. szöggel rögzítve).

A faláda sokkal praktikusabb karton doboz társainál, ha nehéz tárgyakat szeretne benne tárolni, vagy utaztatni, stabilabb és jobban megvédi a tartalmát, viszont éppen ezért nehezebb is, ezt a postai vagy futárszolgálattal történő szállíttatásánál vegye figyelembe. A láda rakodó területe 100X120 cm alapterületű, és 60 cm magas, targoncás mozgatáshoz kialakított 10 cm magas talpfákkal. Ha nehéz tárgyat szeretne benne szállítani érdemes targoncával mozgatni. +1 tipp: a DIY kedvelői számára remek bútor alapanyag lehet, javasoljuk trükkös tároló-asztal vagy szekrény készítéséhez is a barkácsolás szerelmeseinek.„

Színessel szedtem benne a kulcsszavakat, amelyek további organikus találatokat hozhatnak. Ez kapásból 17 db. Az eddigi 1 db „faláda” találat helyett. Ráadásul egy ilyen termékleírás egy mini sales oldal is, ezért érdemes rá energiát fordítani, hogy tartalmas leírást készítsünk belőle.

Ugyan így a témához kapcsolódó blog is nagyon hasznos lehet az organikus találatok megszerzéséhez. Írj sokféle megközelítésből, pl a fenti faládából készíts egy vicces kis kerti bútor szettet, amit akár egy home made videóval is kiegészíthetsz. A blog cikkben pedig nyugodtan rejtsd el a faláda termékoldalának linkjét.

Ugyan így a közösségi média is remek érdeklődő gyűjtő színtér. Ha érdekes dolgokat csinálsz a termékeiddel, imádni fogják a követőid, és maguktól fogják osztogatni! (Persze a linket mindig tedd bele a postba ;) ). Az oldalad és a közösségi csatornáid legyenek átjárhatóak, kapcsold őket össze minél több gombbal, beágyazott dobozzal, linkkel.

Ha az alapok rendben vannak, azaz van tartalom az oldalon, és a webshopodban, sőt még organikus elérésed is kezd lenni, akkor érdemes belevágni a csalik elkészítésébe. Hiszen az a célod, hogy a drága pénzen, sok energiával megszerzett érdeklődőket megfogd és vásárlóvá tedd. Egy kupon, egy vicces How To Made videó, vagy egy összeszerelési útmutató jó csali lehet ahhoz, hogy az érdeklődő megadja az e-mail címét Neked.

Hogy mire jó ez neked? Hát arra, hogy hírlevelet küldj az érdeklődőnek, és felkeltsd a vásárlási vágyat benne! (hírlevél NEM EGYENLŐ heti x db akciós ajánlattal, a hírlevél egy hasznos, érdekes tartalom, néha egy-egy ajánlattal!)

Jó, ha tudod, hogy hírlevél nélkül 100 látogatóból 2-3 vásárlót realizálhatsz, hírlevéllel 10-15 vásárlót. Ezért fontos, hogy fogd meg az érdeklődők és a vásárlók kezét, és ne is engedd el, amíg ő nem akarja! Ráadásul a visszatérő vásárló Neked már nem kerül így pénzedbe sem! Tartsd velük a kapcsolatot rendszeresen így az élettartam vásárlások értéke meg fog nőni.

Ezt követi a forgalomnövelés. Fizetett hirdetésekkel Facebookról, Adwordsből, LinkedInről vagy bannerhirdetésekből tudsz forgalmat generálni az oldaladra.

Meg kell különböztetni minőségi és nem minőségi forgalmi csatornákat. A minőségihez sorolhatjuk manapság, pl. az Adwords hirdetéseket, hiszen ott már keresgél a témában az érdeklődő, míg például egy Indexes bannerhirdetést nem sorolhatunk ide, mert ott maximum pillanatnyi érdeklődésből kattint a hirdetésünkre az érdeklődő. Persze nem mindegy, hogy hova érkezik az érdeklődő:

Minőségi csatornáról érkező látogató konvertálása vásárlóvá (100 főből): (elsődleges konverzió)

  • főoldalra hozott látogató: 0,5-1%
  • kategória oldalra irányítva: 1-3%
  • termékoldalra hozva: 2-4%
  • egyéni érkezési oldal (sales oldal): 3-5%

Másodlagos konverzió, azaz a feliratkoztatás, hogy később vásárlóvá neveljük: (100 főből)

  • feliratkozási lehetőség nincs: 0%
  • csali(k): kupon, e-book 1%, ha ezt kicsit hirdetjük: 1-3%, jobban hirdetve, mint az értékesítést: 3-6%, dedikált csalilanding page: 15-30%
  • hideg érdeklődőket csak dedikált csali landing page-re szabad hozni! (pl. Indexes kampány)

..és persze a kilépés megakadályozása. Egy jó kilépő pop up ablak a feliratkozást 10-15 %-kal is meg tudja emelni, sőt! Előmelegíti az érdeklődődet vásárlónak. Jó, ha tudod, hogy a belépő pop up-ok idegesítik az embereket, míg egy jó kilépő pop up feltartóztatja, sőt: visszafordítja az elnavigálástól az olvasódat. De milyen a jó kilépő pop up?
Olyan, ami egy tényleg ellenállhatatlan ajánlatot tartalmaz. Pl. egy belépési kupont 5000 Ft értékben. Vagy egy extra ajándékot az első vásárlás mellé.

Ez nagyon jól alkalmazható a termékoldalakon és a sales oldalakon is.

Még egy fontos eszközt szeretnék megemlíteni, mielőtt összerakom Neked a teljes képet: ez nem más, mint aremarketing, azaz csúnya szóval: az üldöző reklám. Ha valaki járt már az oldaladon, de nem konvertált vásárlóvá vagy feliratkozóvá akkor érdemes beállítanod a hirdetéseidhez a remarketinget, azaz hogy a hirdetéseid a display hálózaton kövessék az érdeklődődet. Lépten nyomon találkozik Veled az érdeklődő, míg végül feliratkozik és ő is elindul a vásárlóvá válás rögös útján. 

Nézzük akkor egyben a képet:

grafikon

Persze ez a modell extrém sok termék esetén rendkívül bonyolulttá válhat, de a húzó termékekre mindenképpen állítsd be a remarketing vonalakat is. A kilépési pop up-okat minden termék, illetve a kosár esetén is vesd be, így senki nem csúszhat ki a kezeid közül.

A vásárlásnál érdemes felajánlanod upsellt, azaz kiegészítő terméket, vagy mennyiségi kedvezményt. Ezt akár egy telefonos lekövetéssel is megteheted. Pl. megrendel 2 db faládát a vásárlód, Te pedig gyorsan felhívod, hogy rendeljen 4-et és Te állod a szállítás díját.

Ahhoz, hogy az online boltod a lehető legtöbb profitot termelje számodra, ki kell építened a profi vevőszerző gépezetedet. A vevőszerzési költségeidet a remarketing és a hírlevelezés drasztikusan lecsökkentheti, ezért gondold át, hogy hogyan tudod ezeket az eszközöket a leghatékonyabban alkalmazni.
Írj klassz termékleírásokat, blog bejegyzéseket, váltogasd rendszeresen a csalidat, teszteld a hirdetéseidet, ehhez pedig mérj mindent például Analytics segítségével, és az eredmények nem maradnak el!

Sikeres webshop üzemeltetést!

Nemes Lenke
online marketing szakértő

Kezdő vállalkozók által elkövethető hibák

mistakes

Már lassan egy éve annak hogy főállású vállalkozó lettem. Teljesen más világba csöppentem hirtelen, és nem volt mese helyt kellett állni. Kihívásokkal teli év volt, de többnyire élveztem. Szeretném megosztani az elmúlt egy év tapasztalatait, hogy aki hasonlón töri a fejét, annak ne feltétlen kelljen elkövetnie ugyanezeket a hibákat. Felhívom a figyelmet, hogy az IT szektorban dolgozom, az itt leírtak nem biztos, hogy minden szektorban megállják a helyüket.

A legelső hiba amit elkövethettem, hogy azt gondoltam, hogy mindent nekem kell csinálni, ahhoz hogy tökéletesen működjön az üzlet. Egyszerűen nem elég 24 óra arra, hogy képezze magát az ember marketingből, megvalósítsa a tanultakat, foglalkozzon az ügyfelekkel és még haladjon a meglévő munkákkal is. Ezt akkor kezdtem el belátni amikor már több megrendelésem is volt, de még mindig nem volt elég ahhoz, hogy rendesen megéljek belőlük. Ennek a problémának a megoldására azt találtam ki, hogy kiszervezem a marketinget és az ügyfelekkel foglalkozást. Ezt úgy sikerült a legegyszerűbben megoldanom, hogy alvállalkozója lettem egy cégnek. Ez elég sok terhet levett a vállamról eleinte. Ez a döntésem olyan szempontból is hasznos volt, hogy egy nálam tapasztaltabb csapat része lehettem, és rengeteg dolgot tanultam meg arról, hogyan kell az ügyfelekkel bánni, hogyan adjak árajánlatot. Itt tanultam meg például azt is, hogy soha sem dolgozunk ingyen. Ha csak negyed óra munkáról van szó, akkor is elkérjük érte a pénzük. Előtte sokszor nem kértem semmit az ilyen pár perces munkákért sem. Aminek az volt az eredménye hogy rengeteg apróságot csináltam meg ingyen, és amikor szóltam, hogy most már ez kezd sok apróság lenni, és jó lenne kompenzálni valahogy, akkor még rám néztek furán. A másik fontos dolog amit itt tanultam az ügyfelek után követése. Ha adtunk egy ajánlatot egy ügyfélnek, akkor nem engedjük el a kezét, hanem többször is felvesszük (2-3 naponta) vele a kapcsolatot, amíg nem kapunk egyértelmű visszajelzést arról, hogy elfogadja-e az ajánlatunkat vagy sem.

Ahogy teltek a hetek, hónapok úgy egyre több megrendelés érkezett be (mind a fővállalkozóm felől, mind a saját ügyfélkörömből), és egyre több ügyféllel kellett kapcsolatot tartanom. Folyamatosan voltak kisebb, és nagyobb munkáim. Ami gondoskodott arról, hogy a napjaim nagy részét kapcsolattartással töltsem. Ez segítette elő azt hogy 15+ órás munkanapjaim legyenek, és közben a bevételemen nem látszódott jelentős eltérés. Aztán itt követtem el a következő hibát: úgy gondoltam, hogy majd év végén felülvizsgálom a rendszert (még 3 hónap volt hátra) és majd akkor kitalálok valamit a probléma megoldására. Annyira rossz ötlet volt ez, hogy a végeláthatatlan munkaórák közepette, nem figyeltem eléggé arra, hogy a befolyó pénzösszegek fedezni fogják-e a költségeim. A november-december elég kemény hónap volt számomra (és még most sem mondhatom, hogy fellélegezhetek). Ezt a későbbiekben két dologgal fogom kiküszöbölni: minden hónapban fixen félreteszek egy összeget. Úgy tekintek erre az összegre mintha nem is kerestem volna meg. Ez fogja képezni a vésztartalékomat olyan esetekre, mint a decemberi / jelenlegi szituáció. Illetve a rendszerecskét ami a beérkező bevételeimet vezeti fel fogom okosítani egy figyelmeztető funkcióval. Ha a várható bevétel egy adott összeg alá csökken a következő egy hónapra vetítve, akkor figyelmeztetni fog, hogy ideje lépéseket tenni ellene.

A túl sok munka a szabadidőmre is negatívan hatott. Ami egészen addig nem volt nagy probléma, amíg nem volt barátnőm. Utána megváltozott minden. Ahogy egy ismerősöm mondaná: nekem is prioritás lett a szabadidő. Az év végén döbbentem rá, hogy ahhoz hogy többet keressek kevesebb idő alatt, ahhoz több dolgot is meg kell tennem. Kevesebb ügyfélnek kell több pénzért (magasabb minőséggel) dolgozni. Kevesebb ügyfél = kevesebb kapcsolattartás. Itt már jelentős időt spórolhatunk meg. Csináltam egy gyors számvetést és a kiderült, hogy a bevételeim 80%-át két cég produkálta (Pareto-elv). A többi cég között voltak alkalmi megrendelők, illetve voltak olyanok akik kevés munkát rendeltek, de cserébe sok időmet elvitték a kapcsolattartással. Ezen ügyfelek nagy részétől 2015-ben meg fogok szabadulni. A másik intézkedés amit tenni fogok, hogy szakosodni fogok. Decemberben jöttem rá, hogy webshopokra kell szakosodni. Egész évben visszaköszönt a szakosodás témája mindenféle marketing és vállalkozási könyvekből, de nem tudtam eldönteni mi legyen a szakosodásom tárgya. Végül meg lett. Valószínűleg nem éles lesz a váltás, hanem egy hosszabb folyamat része, de ezzel kapcsolatban még oktatnom kell magam kicsit. Látszik az eddig leírtakból, hogy jó néhány hibát elkövettem. Ez visszavezethető arra, hogy kútfőből próbáltam meg alkotni. Ideje keresnem egy jó mentort. A FIVOSZ-nak van is egy jó mentor programja. Illetve itt rengeteg hasonló mentalitású emberrel találkozhatok. Ami biztosan pozitívan fog hatást gyakorolni a jövőm alakulására. Ha röviden akarnám összefoglalni, akkor ezekre figyelj ha vállalkozni szeretnél:

  • ne csinálj mindent saját magad: szervezd ki a marketinget például
  • folyamatosan vizsgáld felül a teljesítményed, hogy azonnal be tudj avatkozni ha rossz irányba indulsz el (ha napi 15+ órát dolgozol, akkor ideje felülvizsgálni hol a hiba)
  • szakosodj! ha nem tudod eldönteni mire szakosodj akkor természetesen csinálhatsz mindent, és idővel látni fogod a piaci rést amit kihasználhatsz
  • vedd körbe magad sikeres vállalkozókkal + bombázd magad új nézőpontokkal
  • ne jótékonykodj, kérd el a pénzt ami jár (15 perc munkáért is)
  • minden hónapban tegyél félre. tekints úgy a félretett pénzre mintha nem létezne, vagy egyfajta biztosítást fizetnél arra az esetre ha bajba kerülsz

Egy idézettel zárnám a soraimat: “Nem adhatok neked bombabiztos receptet a sikerhez, a kudarc receptjével azonban szolgálhatok: igyekezz mindig mindenkinek a kedvében járni!” Sikerekben gazdag új évet kívánok mindenkinek! :)

Új szokások kialakítása

choose-yoru-habit

Egyre több olyan cikkel találkozom, hogy a “Sikeres emberek x szokása”. Kivétel nélkül mindenhol kapunk egy listát ahol kifejtik, hogy melyik szokás miért fontos. Arra viszont már nem kapunk receptet, hogy mi magunk hogyan vegyünk fel új szokásokat. Néhány hónapja kezdtem el ezzel aktívan foglalkozni, és az általam tapasztaltakat most szeretném megosztani veletek.

Nulladik lépésként meg kell hoznod a döntést az új szokás kialakításáról. Ezt a lépés még sokan képesek megtenni, de hosszú távon kevesen képesek a döntésük mellett kitartani. Elég csak megnézni az újévi fogadalmasokat. Januárban hirtelen tele lesz az összes konditerem, aztán valahogy februárra kikopnak. Mit lehet tenni hogy ne tiszavirág életűek legyenek a próbálkozásaink?

Számomra az egyik leghatásosabb dolog az az hogy, amikor egy új szokásom meg akarom törni, akkor arról gyűjtök információt, hogy enélkül a szokás nélkül milyen rossz lesz nekem. Nem kell aggódni, mindenről meg lehet találni a neten, hogy miért nem jó neked, de az ellenkezőjét is. Attól függően hogy éppen miről akarod meggyőzni magad. Ez a trükk egyébként a döntés meghozatalánál is bevethető. Ezzel párhuzamosan kereshetünk olyan dolgokat is amik még vonzóbbá teszik a kitűzött célt.

Van egy másik elmetrükk amit az elkezdésnél használok. Bebeszélem magamnak, hogy csak 3 napig tart az új szokás kipróbálása. Ez elég könnyen megugorható akadálynak tűnik az agyunknak. A fentebb leírt módszerekkel könnyedén kivitelezhetővé válik a három nap teljesítése. Három nap után kitűzzük, hogy most akkor egy hétig tartjuk. Az már csak +4 nap! Itt jegyezném meg, hogy vannak szokások amik a 3 nap letelte után önmaguk generálják a fenntartásukat. Ha elég figyelmesek vagyunk, akkor már annyi pozitív változást tapasztalhatunk, hogy utána már csak azért sem akarunk visszakerülni az azt megelőző állapotba. Ilyen volt nálam például a megemelt vízmennyiség, vagy az elhagyott koffein. Illetve ilyen lesz az étrend rendbetétele is szerintem. Ha lejárt az egy hét akkor kitűzzük következőnek a két hetet és alkalmazzuk a fenti módszereket ha szükségesek. Saját megfigyelésem alapján, amelyik szokásom eljut a két hetes fázisig azt már nem vesztem el, csak akkor ha huzamosabb ideig szüneteltetem (5+ nap). Ez persze egyénenként változhat. Bonyolultabb szokásoknál a két hetes időintervallum is növekedhet.

Hány szokást lehet egyszerre felvenni? Egyes források szerint egyszerre három új szokás kialakításával birkózik meg az agyunk. Ez lehet hogy igaz azokra, akik már gyakorlottak ebben a dologban. Az én megfigyelésem az, hogy egyszerre csak egy új szokást vegyek fel. A türelem tornaterem! Ha sok szokást akarsz felvenni akkor elég türelmesnek kell lenned.

Ezek a trükkök az utóbbi néhány hónap tapasztalatait tükrözik. Remélem tudtok belőle hasznosítani valamit. Fél év múlva jelentkezem a folytatással, és haladóbb trükkökkel.

Honlap látogatószerzés kezdőknek

web-traffic

Manapság rengeteg információt lehet fellelni azzal kapcsolatban, hogy mennyi mindenre kellene figyelnünk a weboldalunkon, hogy átlagon felüli konverziót érjen el. Addig viszont felesleges az ilyen dolgokkal foglalkozni amíg nincsen látogatottsága az oldalunknak. Nézzük milyen módszerekkel tehetünk szert forgalomra.

Először is szögezzük le, hogy ami hatékony az nincs ingyen. Nem, a blogodba a tartalmat nem ingyen állítod elő. Hacsak nem ingyen dolgozol :)

Megbízhatsz egy szakembert a keresőoptimalizálással, hogy előre kerülj adott kifejezésekre a találati listában. Ha jó szakembert bérelsz fel akkor lassan fog beindulni a látogatók áramlása és sok pénzt is fogsz költeni rá. Mivel a Google állandóan változtatja az algoritmusát amivel rangsorolja a weboldalakat, ezért az eredmény tartósságában sem lehetsz biztos. A megszerzett pozíciód megtartásához folyamatosan fizetned kell a SEO szakid. Tehát sok pénzbe kerül és bizonytalanság övezi ezt a módszert. Mégis az alapvető keresőoptimalizálási feladatokat érdemes elvégezni. Ha nem vagy benne biztos, hogy a honlapod készítője tisztában volt-e az alapokkal, akkor kérj segítséget egy profitól és rakasd rendbe a hiányosságokat!

Szerezhetsz még látogatót online felületen elhelyezett hirdetéssel. Hála a Facebooknak és a Google-nek nagyon jól célzott hirdetéseket tudsz venni, egészen olcsón (a többi médiához viszonyítva). Pont azért lesz jó ára, mert a célközönség meghatározásnál csökkenteni tudod a megjelenések számát azzal, hogy nem jeleníted meg a reklámodat olyanoknak akiket nem érdekelhet a portékád. Így például a horgászfelszerelés hirdetése nem fog megjelenni a tini lányoknak. Minél többet tudsz a vevőidről annál kevesebbe fog kerülni egy vásárló megszerzése. Ennek a módszernek nagyon nagy előnye, hogy ami egyszer működött, akkor az egy darabig még működni is fog. Tehát a sikered megismételhető ha követed a receptet. Persze ez a módszer is lehet drága. Ha magad állsz neki hirdetéseket csinálni úgy hogy nem ez a szakmád, akkor érhetnek meglepetések.

Milyen lehetőségek vannak még? Készíts minőségi tartalmat! Írj cikkeket, készíts videókat vagy hanganyagokat, adj valamit ingyen a tudásodból. Szólj hozzá olyan fórumok, csoportok témáihoz akik a potenciális vevőid közé tartoznak. Vigyázz! Hasznos hozzászólás legyen, ne a weblapod linkeld be, hogy vegyétek a cuccom! Ennél a módszernél legyen mindig kitöltve valami infó, ami alapján eltalálnak a honlapodra. Az emberek kíváncsiak, ha valaki okosakat mond akkor leellenőrzik a profilját. Ezek a látogatószerzés gerilla módszerei. Az idődet áldozod, hogy látogatókat szerezz. Itt kiélheted a kreativitásod, míg az előző két módszernél megbízhatsz egy profit.

Egy pro tipp a végére: ha rendszeresen gyártasz tartalmat, akkor a legfrissebbet mindig rakd bele az e-mail aláírásodba!