Hogyan válassz tárhelyet?

servers

A webes projektek kapcsán gyakran merül fel a kérdés, hogy milyen tárhelyet válasszon az ügyfél. Rengeteg dologtól függ, hogy melyik tárhely szolgáltató melyik csomagját érdemes választani. Mégis gyakran látom azt, hogy sokszor csak ár alapján döntenek az ügyfeleim. Két látszólag azonos csomag ára között miért van 5 – 10 ezer forint különbség? Erre a kérdésre is választ adok a cikkemben.

Ahhoz hogy a megfelelő tárhelyet válaszd ki a weboldaladhoz több szempontot is figyelembe kell venned:

  • mennyi képanyagot, dokumentumot szeretnél feltölteni: értelemszerűen ha egy nagy webshopot csinálsz sok termékképpel, akkor nem a legkisebb méretet kell választanod
  • várhatóan mekkora látogatottsága lesz az oldalnak: minél több látogatód van az oldalon annál nagyobb terhelést jelent a szerverre és ha alapból szűkös erőforrásokkal gazdálkodsz akkor jelentősen lelassíthatod az oldalt, ezzel vásárlókat veszítve
  • helyileg hol tevékenykedsz? ha csak Magyarországon akkor érdemes belföldön elhelyezett szerveren vásárolni tárhelyet. ha a nemzetközi piacra szeretnél betörni akkor pedig teljesen más lokációt kell választanod.
  • az email fiókok száma: ha a céges levelezést is innen akarod bonyolítani akkor nem árt megnézni a korlátozásokat. több helyen bevettszokás, hogy csak bizonyos darabszámú email fiókot választhatsz.

A felsorolásból szándékosan hagytam ki olyan dolgokat mint pl. a szerver rendelkezésre állása jó legyen. Ez ma már alapkövetelmény. Aki az alapokat nem tudja teljesíteni azzal nem is szabad szerződni. Kiemelném külön az automatikus biztonsági mentést. Viszonylag nagy nevű cégeknél is tapasztaltam ennek a hiányát. Elég kellemetlen tud lenni ha mondjuk feltörik a weboldalad és nincs róla mentés csak évekkel korábbról a fejlesztődnél.

Mielőtt részletezném a fenti pontokat nézzünk meg néhány alapfogalmat a tárhely szolgáltatással kapcsolatban.

Shared hosting

Ez azt jelenti, hogy egy szerveren több ügyfél honlapja helyezkedik el. Az erőforrásokon közösen osztozkodnak. Minél többen használják az adott szervert annál könnyebben fog belassulni az oldalunk. Elég akár egyetlen weboldal a szerveren ami – akár egy kampány miatt – kiemelkedő forgalmat generál időszakosan és az oldalunk lelassul miattuk. Értelemszerűen ha kevesebben osztoztok egy szerveren ennek csökken az esélye, de nem tűnik el.

VPS – Virtuális Privát Szerver

Itt ahogy a nevében is benne van kapsz egy saját (privát) szervert. Aminek az erőforrásaival csak és kizárólag te gazdálkodsz. Itt is bele lehet futni teljesítmény problémába, de könnyen orvosolni tudod úgy, hogy erőforrásokat bővítettetsz a VPS-edben. Nagy látogatottságú weboldalaknál ilyet érdemes vásárolnod. Ha mégsem így teszel akkor esélyes, hogy a szolgáltatód fog terelni a VPS felé, mert lassítasz más oldalakat is.

VPS-ből van két fajta is. Önálló és menedzselt. Az önálló azt jelenti, hogy kapsz egy frissen feltelepített szervert és minden mást magadnak kell megoldanod. Ammihez alsó hangon kelleni fog egy rendszergazda is, aki feltelepíti a kívánt szoftvereket és karbantartja a szervered. Ha leáll neki kell újraindítania stb. A menedzselt pedig azt jelenti, hogy egy kapsz egy előre feltelepített szervert ahova neked csak fel kell másolnod a weboldalad és minden szerver üzemeltetési problémát a szolgáltató magára vállal. Nyilván ebben az esetben többet fogsz fizetni.

Hogyan képződnek az árak?

Shared hostingnál értelemszerűen minél többen vagytok egy gépen annál olcsóbban lehet kiadni azt egy – egy ügyfélnek. Tehát ha azt látod, hogy két külön szolgáltatónál a látszólag egyforma tartalmú csomag ára nagyban eltér, akkor az azért lehet, mert az olcsóbb szolgáltatónál többen osztoztok rajta. Ez persze nem feltétlen jelenti azt, hogy az olcsóbb szolgáltató rossz. Ez csak egy tényező amivel számolni kell. Induló vállalkozásoknak simán elég szokott lenni egy ilyen tárhely is.

VPS-nél egyrészt fizetsz az erőforrásokért, másrészt az extra szolgáltatásokért. Plusz pénz az

  • hogy menedzselik a szervered plusz pénz,
  • hogy kapj hozzá egy használható vezérlőpultot (CPanel vagy hasonló),
  • hogy valami egyedi szoftvert szeretnél telepíttetni velük

A fentieken kívül fontosnak tartom még, hogy csak olyan szolgáltatót válassz aminek jó az ügyfél szolgálata. Előbb – utóbb biztosan belefutsz egy problémába aminek a megoldásában a segítségüket kell kérned. Ilyenkor jó ha nem heteket kell várnod. Ideális esetben 1-2 napon belül meg kell, hogy oldják a problémád. Javaslom, hogy nézd meg a weboldalukon az ügyfélszolgálatuk munkaidejét. Bónuszpont ha 0 – 24-es (nyilván a szolgátatás árán is látszódni fog ez). Körbenézhetsz a facebook oldalukon az értékelések között is. Ha sokan panaszkodnak az ügyfélszolgálatra, akkor kerüld el őket.

A kicsi tárhelyszolgáltatókat (jellemzően vidéki cégek) alaposabban vizsgáld meg mielőtt őket választod. Láttam már súlyos hibát náluk, de ettől még lehetnek közöttük jó szolgáltatók.

Remélem segített az írásom a megfelelő szolgáltató megfelelő csomagjának a kiválasztásában. Ha mégis bizonytalan lennél kérdezz bátran.