Hogyan készül egy honlap?

office-1209640_1920

Egy honlap elkészítése igen összetett feladat. Nem is gondolnád, hogy mennyire.  Jelen cikk segít abban, hogy megértsd miért készül annyi ideig egy weboldal és miért nem fogsz jó honlapot olcsón kapni.

Első lépésként meg kell határozni, hogy mi a célod a weboldaladdal? Kulcsfontosságú ez a lépés. Ha nem tudod megmondani, hogy mit szeretnél elérni a honlapoddal, akkor a fejlesztő nem fogja tudni úgy elkészíteni a weboldalad, hogy az elérni kívánt célt támogassa. A kész oldal nem fogja hozni a várt eredményt és úgy fogod érezni, hogy pénz kidobás volt az egész.

Ennél a lépésnél gyakran kapom azt válaszul, hogy azért szeretnének honlapot, mert 2016-ban már kell, hogy legyen. Itt nyilván nem az a célod, hogy legyen egy honlapod. Ha nagyon egyszerű weboldalt szeretnél akkor is az a minimum cél, hogy a látogatókkal megismertesd, hogy milyen problémájukra szolgálsz megoldást, és kapcsolatba lépési lehetőségeket kínálsz fel neki. Az ilyen oldalakat hívják egyszerű bemutatkozó oldalnak. Ha egy webfejlesztő cégnek ezt mondod, akkor tudni fogják, hogy mit szeretnél 😉

Összetettebb oldalaknak lehet több célja is. Csak hogy mondjak egy példát: meglévő ügyfelek terelése az online ügyfélszolgálat felé, új ügyfelek terelése a vásárlás felé. A célok meghatározása mindig közösen a webfejlesztővel zajlik.

Ha megszületettek a célok, akkor lehet az oldal dizájnján gondolkodni. Én magam többnyire előre megvásárolható sablonokkal szoktam dolgozni. Ritkábban egyedi dizájnt készíttetek. A dizájn elkészítése / kiválasztása során figyelembe veszem az ügyféllel közösen meghatározott célokat. A legtöbb esetben nem célrevezető nagyon egyedi, “kreatív” jelzővel ellátott honlapot készíttetni. Miért? Mert a nagyon kreatív tervek annyira elrugaszkodnak a megszokottól, hogy a látogatót gondolkodásra késztetik az oldal használatával kapcsolatban. A látogató pedig nem szeret gondolkodni. Ha néhány másodperc alatt nem derül ki, hogy mit hol talál, akkor már könyörtelenül nyomja is a vissza gombot, és keres mást, ahol gondot fordítottak arra, hogy gyorsan megtalálja a megoldást a problémájára.

A dizájn kiválasztása / tervezése közben kerülnek meghatározásra, hogy milyen oldalak lesznek, azok milyen funkciókkal bírnak. A honalapodon lévő szövegeknek különösen nagy jelentősége van. Bónuszpont a webesnek ha van szövegírója és az általad nyújtott tartalmakat átalakítják olyanra ami több látogatót győz meg arról, hogy te vagy számukra “A megoldás”. Az egyik leggyakoribb dolog ami miatt csúszik egy honlap projekt az az, hogy nem kapjuk meg a kért tartalmakat. Vagy csak hiányosan. Igen tudom. Néha nehéz 2-3 mondatot is megszűlni egy adott oldalra. Ha elakadnál és nagyon nem megy, akkor kérd meg a webest, hogy segítsen neked pár kérdéssel. Olyan kérdésekkel amiket ha megválaszolsz, akkor az oldal tartalma már nagyjából megvan. Abból már egy szövegíró tud dolgozni. Nézzünk egy példát: a rólunk oldal egy tipukus része egy bemutatkozó honlapnak. Milyen tartalmat ad magától az ügyfél? XYZ Kft. vagyunk, 19xx óta foglalkozunk xy-nal foglalkozunk. Szakzsargonnal tűzdelt blahblah. Szomorú ezt kimondani de senkit nem érdekel, hogy mikor alakult a céged. Ott lehet mint érdekesség, de nem lehet ez a fő blokk rögtön kezdésnek. Milyen kérdést válaszolj meg? Milyen problémára nyújtasz megoldást? Hogyan nyújtod ezt? Minél velősebben és minél inkább a célközönség nyelvén tudod megfogalmazni ezt, annál inkább téged fognak választani.

Ha kész a weboldal, fel vannak töltve a tartalmak, akkor még 2-3 kör lesz biztosan az utolsó simításokkal. Apróbb módosítások, finomhangolások. Itt arra ügyelj, hogy ha új funkciót kérsz, akkor jelentősen kitolhatod a határidőt és a költségek is növekedhetnek. Fontos megjegyezni, hogy ezek a körök néhány napot legalább igénybe vesznek. Még ha nem is néhány nap munka van velük. Általában nem egyszerre értek rá a webfejlesztő céggel. Amikor ők átküldik átnézésre, hogy kész vannak nem fogod tudni megnézni. Ha másnap nézed meg és válaszolsz rá, akkor már egy nappal tolod az átvétel idejét. Ezt azért tartom fontosnak leírni, mert ismerek néhány céget aki 3-4 napos határidővel vállalnak bemutatkozó weboldal készítést. Majd amikor az ügyfél nem adja a tartalmat, akkor hivatkoznak a szerződésre és hogy az ügyfél miatt van csúszás. A 3-4 napból így lesz 2-4 hét. Még ha igazat is állított a cég, hogy 3-4 nap alatt meg lehet csinálni a weboldalt, én akkor is inkorrektnek érzem ezt a hozzáállást. Szegény ügyfél joggal érzi becsapva magát. Tapasztalataim alapján az esetek 99%-ban nem készül el egy honlap ilyen rövid időn belül. Veszítettem már el ügyfelet mert a reális elkészülési időt mondtam neki, de én korrektebbnek tartom ezt a megoldást.

Tehát nézzük milyen lépések is vannak egy weboldal készítésénél:

  1. Összeültök, megbeszélitek az elképzeléseiteket, meghatározzátok az oldal céljait
  2. A dizájn kiválasztásával foglalkoztok, részletesen leírjátok az oldal funkcionalitását
  3. A webes cég dolgozik a honlapon, amíg te a tartalmat küldöd neki
  4. A kapott tartalmat átfogalmazzák, beillesztik a weboldalra
  5. 2-3 körben átnézitek és finomhangoltok az oldalon

Egy egyszerű weboldalnál is ezek a műveletek elvisznek kb. 20 órát. Egy alacsonyabb óradíjon dolgozó webes elkér 5000 Ft-ot óránként. Ez azt jelenti, hogy maga a weboldal munkadíja 100 000 Ft. Ezen felül még számolni kell a tárhely árával (5-15 ezer Ft / év) és ha nem saját képekkel dolgozol, akkor azoknak az árával (képenként 500 – 1000 Ft). Képek ára? Igen. Ha nem saját fotókat használsz a weboldalon akkor a kép használatához a készítőjének hozzá kell járulnia. Különben ha észreveszi meg fog kérni, hogy vedd le, és még perelhet is ha nem teszel eleget a kérésének. Tehát indulásnál egy egyszerű weboldalra számolhatsz 120 000 Ft-al. Azt már csak halkan merem megjegyezni, hogy azt alapértelmezettnek veszem, hogy mobilon is használható marad az oldal 🙂

De hát én ismerek olyat aki olcsóbban bevállalja! Joggal mondhatod ezt nekem. Én is ismerek ilyeneket. Sajnos ilyenkor mindig spórolás megy valamin. Nem lesznek jogtiszták a képeid, nem fog kérdésekkel segíteni, hogy megírd a tartalmad. Feldobja azt a néhány mondatot amit írtál és miután jelzed, hogy nem igazán érzed jónak az oldalt, akkor rád mutogat, hogy de hát te adtad a tartalmat. Mobilon nem olvasható a tartalom, összecsúsznak az elemek. Lehet olcsón csináltatni weblapot, csak kérdés hogy megéri-e.