Új szokások kialakítása

choose-yoru-habit

Egyre több olyan cikkel találkozom, hogy a “Sikeres emberek x szokása”. Kivétel nélkül mindenhol kapunk egy listát ahol kifejtik, hogy melyik szokás miért fontos. Arra viszont már nem kapunk receptet, hogy mi magunk hogyan vegyünk fel új szokásokat. Néhány hónapja kezdtem el ezzel aktívan foglalkozni, és az általam tapasztaltakat most szeretném megosztani veletek.

Nulladik lépésként meg kell hoznod a döntést az új szokás kialakításáról. Ezt a lépés még sokan képesek megtenni, de hosszú távon kevesen képesek a döntésük mellett kitartani. Elég csak megnézni az újévi fogadalmasokat. Januárban hirtelen tele lesz az összes konditerem, aztán valahogy februárra kikopnak. Mit lehet tenni hogy ne tiszavirág életűek legyenek a próbálkozásaink?

Számomra az egyik leghatásosabb dolog az az hogy, amikor egy új szokásom meg akarom törni, akkor arról gyűjtök információt, hogy enélkül a szokás nélkül milyen rossz lesz nekem. Nem kell aggódni, mindenről meg lehet találni a neten, hogy miért nem jó neked, de az ellenkezőjét is. Attól függően hogy éppen miről akarod meggyőzni magad. Ez a trükk egyébként a döntés meghozatalánál is bevethető. Ezzel párhuzamosan kereshetünk olyan dolgokat is amik még vonzóbbá teszik a kitűzött célt.

Van egy másik elmetrükk amit az elkezdésnél használok. Bebeszélem magamnak, hogy csak 3 napig tart az új szokás kipróbálása. Ez elég könnyen megugorható akadálynak tűnik az agyunknak. A fentebb leírt módszerekkel könnyedén kivitelezhetővé válik a három nap teljesítése. Három nap után kitűzzük, hogy most akkor egy hétig tartjuk. Az már csak +4 nap! Itt jegyezném meg, hogy vannak szokások amik a 3 nap letelte után önmaguk generálják a fenntartásukat. Ha elég figyelmesek vagyunk, akkor már annyi pozitív változást tapasztalhatunk, hogy utána már csak azért sem akarunk visszakerülni az azt megelőző állapotba. Ilyen volt nálam például a megemelt vízmennyiség, vagy az elhagyott koffein. Illetve ilyen lesz az étrend rendbetétele is szerintem. Ha lejárt az egy hét akkor kitűzzük következőnek a két hetet és alkalmazzuk a fenti módszereket ha szükségesek. Saját megfigyelésem alapján, amelyik szokásom eljut a két hetes fázisig azt már nem vesztem el, csak akkor ha huzamosabb ideig szüneteltetem (5+ nap). Ez persze egyénenként változhat. Bonyolultabb szokásoknál a két hetes időintervallum is növekedhet.

Hány szokást lehet egyszerre felvenni? Egyes források szerint egyszerre három új szokás kialakításával birkózik meg az agyunk. Ez lehet hogy igaz azokra, akik már gyakorlottak ebben a dologban. Az én megfigyelésem az, hogy egyszerre csak egy új szokást vegyek fel. A türelem tornaterem! Ha sok szokást akarsz felvenni akkor elég türelmesnek kell lenned.

Ezek a trükkök az utóbbi néhány hónap tapasztalatait tükrözik. Remélem tudtok belőle hasznosítani valamit. Fél év múlva jelentkezem a folytatással, és haladóbb trükkökkel.