WordPress oldalak minőségbiztosítása

analy

Bárki képes megtanulni, hogy hogyan kell használni a wordpresst. Feltelepíteni egy sablont és összekattintgatni a tartalmat is csak türelem és idő kérdése. Egy közepes képességű fejlesztő is tud bővítményt írni hozzá. Már bárhonnan össze lehet ollózni egy-egy funkcióhoz a kódot. A végeredmény viszont nem mindegy, hogy milyen minőségű. Lehet hogy kívülről szépnek látszik, működik is az oldal. De elég egy frissítés vagy egy támadás és már működőképtelen az oldalad.

Szerintem attól lesz jó minőségű egy weboldal, hogy hosszú távon, fennakadások nélkül képes kiszolgálni az ügyfél igényeit. Tehát az egy rossz weboldal ami az elavult bővítményei miatt feltörésre kerül és akár napokra / hetekre elérhetetlen lesz tőle az oldal. De az  a weboldal is amit 30+ bővítményből legóztak össze és az oldal betöltési sebessége relatív sok időbe telik.

Ahhoz, hogy minőségi oldalt tudjunk csinálni, ahhoz meg kell értenünk azokat a veszélyeket, problémákat amik a wordpress használatával kapcsolatosak.

Újabban egyre gyakoribb probléma, hogy feltörik a wordpress weboldalakat. Itt lehet hibáztatni a wordpresst, de ne felejtsük el, hogy a legtöbb feltörés vagy azért következik be, mert gyenge felhasználó nevet használ a felhasználó, vagy mert olyan elavult bővítmények vannak feltelepítve az oldalra, amelyek biztonsági réseket tartalmaznak és már évek óta nem kerültek frissítésre, javításra. Védekezésképp pedig még felrakhatunk egy tűzfal és vírusírtó bővítményt. Nagyon jók vannak már ingyenesben is.

Az elavult bővítmények nem csak úgy okozhatnak problémát, hogy biztonsági rést nyitnak, hanem úgyis, hogy egy wordpress frissítés után megszűnnek működni. Elég fájó pont tud lenni, ha nincs a bővítménynek más alternatívája. Gyakran ez a probléma azért jön elő, mert a bővítmény fejlesztője nem volt tisztában a szabványokkal amiket ajánlanak a wordpresshez való illesztés során, és csak az éppen aktuális wordpress verzióra “hekkeli” rá a művét. A fizetős bővítményeknél annyi előny van még itt, hogy a készítőktől kérheted a javítást. De többnyire nem szabad nagyon gyors megoldásra számítani.

Több itthoni cég csinálja azt, hogy kész wordpress sablonokat vásárolnak és azzal építik fel az egész oldalt. Dolgoztam ilyen sablonokkal. Általánosságban elmondható hogy nagyon szépek, a demó jól működik, de amint elkezded a saját tartalmad csinálni úgy biztosan felfedezel egy-egy hibát, vagy olyan dolgot amit már nem támogat a sablon. Engem nagyon bosszant, hogy a fizetős sablonok (12-20 ezer Forint értékben is) ilyen silány minőségűek. Pedig a több ezer eladásból futná normális fejlesztőkre. Hozzá teszem, nem minden sablonra igaz ez, de sajnos elég sokra.

Egyre többet hallom marketinges szakemberektől, hogy már nincs idő várni a fejlesztőre 1-2 hetet, majd én összekattintgatom wordpressben. Abszolút megértem, hogy ennyi időt fáj várni egy módosításra / fejlesztésre. Ha egyszerűbb tartalmi változtatások vannak még jobb is ha ők megcsinálják. De amikor egy fejlesztést úgy akarnak megspórolni hogy 3-4 különböző ember által írt bővítménnyel próbálják meg elérni a kívánt funkcionalitást, akkor több kárt okoznak mint hasznot. A működésbe így könnyebben csúszhat hiba, a gyorsan szaporodó bővítmények jelentősen lassítathják a weboldalt. Ilyen esetekben jobb a fejlesztőre bízni a dolgot, és ő egy kifejezetten erre a célra készített bővítménnyel jobb eredményt fog szállítani neked.

Sokat törtem a fejem, hogy hogyan lehetne garantálni azt, hogy ezekre a problémákra mindig figyeljek. A munkám garantáltan megüssön egy olyan magas szintet amit a többség nem tud szállítani. Korábban láttam már másoknál próbálkozásokat erre. Pl. egy cégnél ahol alvállalkozó voltam ott egy checklist készült az elvégezendő feladatokról. De valjuk be, hogy könnyű lustaságból, időhiányból olyan tételeket is bepipálni amiket el sem végeztünk. Egy olyan megoldás kell amit nem lehet elsunnyogni, és nem csak magam hanem az ügyfél felé is kommunikálva van, ha nem végeztem el a munkámat rendesen.

Kísérleti jelleggel egy wordpress vezérlőpult dobozkát kezdtem el fejleszteni, ami automatikusan ellenőriz néhány kritikus dolgot ami nélkül nem lehet átadni az oldalt. Az első vázlatról két kép:

Screen Shot 2017-05-25 at 9.13.51Screen Shot 2017-05-25 at 9.14.05

Az ellenőrzött dolgok listája még nem végleges. Ez folyamatosan bővítésre fog kerülni. A jelszavak erősségénél vizsgálom, hogy ne legyen ugyanaz a jelszó mint a felhasználónév, illetve az 500 leggyakoribb jelszót is ellenőrzöm. Ez a lista különböző nagy cégek feltörése során szerzett jelszavak statisztikája alapján készült.

A wordpress egy jó eszköz. Nem az volt a célom ezzel a bejegyzéssel, hogy meggyőzzelek az ellenkezőjéről. Csupán arra próbáltam felhívni a figyelmed, hogy van néhány olyan kulcsfontosságú dolog amire figyelni kell, és akkor elégedett leszel a honlapoddal.

 

Van egy jó ötleted? Így vágj bele a megvalósításába

ideas

Volt már ötleted amiről azt gondoltad, hogy egy sikeres vállalkozás is lehetne belőle, de sosem vágtál bele mert féltél, hogy a beleölt idő és pénz sosem fog megtérülni? Ha igen, akkor ez a cikk neked szól.

Önmagában kevés az ha egy ötletről csak te gondolod azt, hogy az zseniális és sikeres lehet a piacon. Hiába hiszel benne nagyon, ha csak úgy belevágsz a megvalósításba, akkor könnyen lehet, hogy egy kudarc lesz az egész és rengeteg pénzt na meg időt vesztettél. Volt néhány ügyfelem, akik   nek volt egy ötletük, és pénzük is a megvalósításhoz, de valahogy a validálás része kimaradt, vagy elsumákolták. Ilyenkor szó szerint vérzik a szívem. Képesek voltak fél – egy millió forintot elkölteni ahhoz, hogy megnézzék, hogy sikeres-e az ötletük. Te ne kövesd el ezt a hibát. Mindig teszteld az ötleted életképességét és könyörtelenül állítsd le ha nincs benne potenciál!

Rengeteg pénzt spórolhatsz ha előbb ellenőrzöd, hogy az ötleted tényleg van olyan jó, hogy az elég bevételt generáljon neked. Időt viszont így is kell ráfordítanod. Ezt nem fogod megúszni, de legalább nem költöd el az összes megspórolt pénzed 😉

Első körben dolgozd ki az ötleted. Kiknek fogod árulni? Mennyiért és milyen formában (havídijas, egyszeri díjas… stb.)? Van konkurenciád? Ha igen mitől vagy te különb? Miben nyújtasz jobbat mint a többiek? Lényegében egy üzleti modellt kell készítened. Nem véletlenül tanítják ezt az üzleti sulikban. Az ár meghatatározásánál figyelembe kell azt is venni, hogy milyen felmerülő költségeink lesznek. Ehhez lehet, hogy konzultálnod kell egy fejlesztővel is, de hidd el. Néhány óra konzultáció még mindig olcsóbbra jön ki, mint a teljes projekt lefejlesztése 🙂

Az ötleted kiknek fog megoldást nyújtani? Próbáld meg olyan részletesen leírni a célcsoportod tagjait amennyire csak tudod. Kor, nem, anyagi helyzet, hobbik stb. Első körben talán csak egy nagyon tág halmaz fog eszedbe jutni. Nem gond ez. Kiindulásnak ez is jó. Ezek után jöhet a potencionális vásárlók felkutatása, majd az ötletünk prezentálása nekik. Ezt többféle módon teheted meg:

Személyesen próbálod meg felvenni a kapcsolatot a jelöltekkel. Elmehetsz olyan meetupokra ahol feltehetően a célkönséged előfordul. Kihasználhatod a közösségi oldalakat is. Facebookon, linkedinen keresheted a potencionális jelölteket és prezentálhatsz nekik. Ha van konkurenciád, akkor még könnyebb a dolgod. A közösségi oldalaikon csemegézve bőven akadhatsz olyan emberekre akik vásárlóid lehetnek. Fontos hogy már az elején is prezentáld az árat, és úgy validáld, hogy valóban megvásárolnák-e annyiért. Ha meglenne a terméked most rögtön fizetnének érte? Arra figyelj, hogy ne legyél tolakodó. Kérj engedélyt tőlük, hogy prezentálhasd egy megoldásod egy problémájukra és köszönd meg az idejüket ha reagálnak. Bátran tegyél fel kérdéseket ha azt mondják, hogy nem vennék meg a terméked / szolgáltatásod. Lehet hogy a végén kiderül, hogy egy kis módosítással ugyan, de életképes az ötleted. Illetve még pontosabb képet kaphatsz arról, hogy kik a célközönséged tagjai.

Ha a kérdezésből már eleged van, akkor költsünk egy kis pénzt is. Csinálj egy landing oldalt, ahol prezentálod a terméked és a végén legyen egy feliratkozó űrlap ahol akik szívesen megvennék feliratkozhatnak egy hírlevélre. Itt muszáj tőlük kérned valamit, hogy mutassák az elköteleződésüket az ötleted iránt. Különben hiába csináltuk az egészet és hamis eredményeket kaphatsz. Ha olyan a terméked jellege, akkor még akár előrendelést is csinálhatsz ezen az oldalon valamilyen kedvezményes áron. Ezzel akár egy kis kezdőtőkére is szert tehetsz. Ugye milyen jó? 🙂

A reklámra nem szabad sem túl sokat, sem túl keveset költeni. Ez még csak a teszt, hogy megvalósításra kerüljön-e az ötletünk vagy sem. Neked kell meghatározni a célszámot, hogy hány érdeklődő / előrendelőt szeretnél elérni ahhoz, hogy megvalósítsd a projektet. Arra figyelj, hogy akik megadták az email címük azok nem mind lesznek vásárlók. Ezt kalkuláld bele!

Egy egy teszt után még dönthetsz úgy, hogy kis módosítással (az üzleti modellben) indítasz egy újabb tesztet. Arra figyelj, hogy legyen egy meghatározott keret, amit ne lépj túl a teszteléssel. 50 – 100 ezer forintból azért már el lehet dönteni, hogy elég jó-e az ötletünk. Többet csak akkor érdemes rááldoznod ha kellően nagy a megtérülése. Remélem hasznos volt a cikkem számodra. Ha szeretnél egy bejegyzést a landing oldalak elkészítéséről is látni, konkrét példákkal akkor nyomj rá egy lájkot 🙂

Az egyetlen dolog amit tenned kell, hogy sikeres legyél

successA média folyton az arcunkba tolja, hogy aki sikeres az üzleti életben annak az élete pompa és csillogás és mindig boldogok. Pedig koránt sem a pénz és a csillogás tesz boldoggá. A siker defíniciójáról is filozofálhatnék, de ez a cikk nem erről fog szólni. Egy olyan szemléletet szeretnék mutatni neked, amivel sikereket tudsz elérni az üzleti életben és ráadásként még téged is boldoggá tesz.

Szóval mi is az az egyetlen dolog amit tenned kell a sikerhez? Meg kell változtatnod a gondolkodásmódod. Hát köszi, mondhatnád erre, de mindjárt kifejtem, hogy mit értek alatta 🙂

Szóval, sokan arra fókuszálnak az üzletben, hogy hogyan tehetnek szert még több pénzre. Nyilván mikor kényszer helyzetben vagy, küzdesz a túlélésért, akkor nem nagyon tudsz másra koncentrálni, de ez akkor sem a legkifizetődőbb nézőpont. Ha erre koncentrálsz akkor egyre többet fogsz dolgozni, többet is fogsz valószínűleg keresni, de legbelül érezni fogod, hogy ez csak gyilkolja a lelked.

Mit kell hát másképp nézned?

Koncentrálj arra, hogy hogyan adhatnál még több értéket a termékedhez / szolgáltatásodhoz, hogy még jobb legyen a vásárlóidnak. Olyan dolgokra gondolj amitől könnyebb lesz az élete a vevőidnek, megoldja valamilyen fájó problémájukat. Javaslom, hogy ne csak ötletelj arról, hogy szerinted mi az ami plusz értéket jelenteni a vevőid számára hanem a hipotéziseidnek járj utána. Kérdezd meg a vásárlóidat, tarts piackutatást. Bele kell fektetned az energiát abba, hogy megismerd a célpiacod.

Nézd végig a konkurenciáid közösségi oldalait, weboldalait. A vásárló véleményekből sok jó ötletet lehet meríteni. Rájöhetsz így az esetleges hiányosságaidra is.

Lássunk néhány példát. Egy ügyfelem személyi edző. Korábban versenyzett is. Ő nagyon jól tudja, hogy mennyire sok energia befektetés minden nap elkészíteni és kimérni az étkezéseit. Így jött az ötlete, hogy akkor ő bizony az étrend tanácsadás mellett ki is szállítja az aznapi kajádat. Grammra pontosan kimérve a céljaidnak megfelelően összeállított étrendet. Nem kicsit könnyítette meg így az ügyfeleinek az értékét, és nem is véletlen, hogy népszerű lett a szolgáltatása 🙂

Rengeteg webshop létezik már magyarországon is. Nagyon sokan csak a lehető legminimálisabb infókat hajlandóak feltenni a termékekről. Mert hogy “túl sokat” kell dolgozni egy termékkel ha bőséges információval látjuk el. A legtöbb vásárló mit fog csinálni amikor tájékozódik? Megveszi attól akinél fenn voltak olyan információk is, amik másoknál nem. Ráadásul még hajlandóak többet is fizetni érte. Hát nem hülyeség az árverseny ha extra munkával drágábban vásárló boldog vevőink lehetnek? 🙂

Tudod mi a bónusz? Ha arra törekszel, hogy minél nagyobb örömet okozz a vásárlóidnak, akkor egyre több dícséretet fogsz kapni te magad is. Amitől a közérzeted is csak jobb lesz. Végre úgy fogod érezni, hogy van értelme a munkádnak. Ami még inkább csak erősíteni fog abban a hitedben, hogy előbb adj, és csak utána várj cserébe valamit.

Ez persze nem azt jelenti, hogy mindenkinek mindig a kedvére kell tenni. Lesznek olyan emberek akiknek semmi sem lesz elég jó. Őket el kell engedni.

Nem, ez sem a könnyebb út lesz. De hidd el, megéri rálépni 😉

Biztonságos a WordPress?

security-265130_1920

Sok embertől hallani, hogy a WordPress nem biztonságos. Vannak olyan ügyfeleim akik már eleve így is keresnek meg. Ők nem akarnak WordPresses weboldalt, mert feltörik. Ez nekem nyilván csak jót jelent: több munka, több pénz. De vajon tényleg megalapozottak a vádak a WordPressel szemben?

Az egyik érv ami miatt sokan azt mondják, hogy könnyen törhetőek a wordpresses weboldalak az az, hogy nyíltforráskódú. Félig-meddig igaz is az állítás. Hiszen a forráskódot tanulmányozva a profik találhatnak olyan réseket, amiket kihasználva az oldalad törhetővé válik. Viszont a wordpress fejlesztő csapata sem tétlenkedik. Ha tudomásukra jut egy hiba, akkor ezt igyekeznek is a lehető leghamarabb javítani. Hogy honnan jut tudomásukra? Van jó néhány biztonsági cég, akik arra szakosodtak, hogy a wordpress és bővítményeik biztonsági réseit keresik. Sőt megoldást is igyekeznek kínálni a kivédésükre. Ilyen például a Wordfence bővítmény fejlesztő csapata is. Magában a wordpress motorban lévő réseket viszonylag hamar javítják. Így neked csak annyi a teendőd, hogy folyamatosan frissítesz a legfrissebb verzióra. A nagyobb problémát a bővítmények szokták okozni. Ott már közel sem élvez prioritást a biztonságosság. Sokszor évekkel ezelötti az utolsó frissítés. Ez különösen az ingyenes bővítményekre igaz. Szóval igyekezzjól megválogatni a bővítményeidet. Ha olyan bővítményt használsz amit már évek óta nem frissítettek, akkor lehetséges, hogy veszélynek teszed ki az oldalad. Lehetőség szerint a bővítményeidet is frissítsd amikor csak lehetséges. Biztonsági mentés viszont minden esetben csinálj az oldalról előtt. Előfordulhat, hogy egy-egy bővítmény frissítése hibát okoz az oldal működésében.

A folyamatos frissítés megoldás minden biztonsági problémára?

Nem egészen. Nagyon fontos hogy megfelelő jelszót válassz a felhasználóidnak. Találkoztam már olyannal, hogy azért törték fel valakinek az oldalát mert admin/admin volt a felhasználónév és a jelszó. Hihetetlenül hangzik de tényleg van ilyen. A wordpress oldalak feltörését már robotok végzik. Járják az internetet és ha egy wordpress weboldalra bukkannak, akkor végig próbálják az ismert hibákat és ha valamelyik bejön, akkor elvégzik a feladatuk. Általában ezek a botok spamelésre szakosodtak. Így kerülhet szépen az oldalad spam listára. Ezt pedig te sem szeretnéd.

Ha már megtörtént a baj, akkor a következő lépéseket érdemes tenned:

  • megtisztítani az oldalad vagy visszatölteni egy korábbi biztonsági mentést
  • megváltoztatni minden jelszót (ftp, admin jelszó)
  • frissíteni mindent amit csak lehet
  • felrakni egy biztonsági bővítményt mint pl. a Wordfence

Biztonsági mentést elvileg csinál a tárhely szolgáltatód is. De közel sem olyan gyakran mint ahogy szeretnéd. Ha gyakran változik az oldalad, akkor érdemes manuálisan is biztonsági mentést csinálni mind a fájlokról, mind az adatbázisról. Az adatbázis lementéséhez használd ezt a bővítményt. Ha éppen nem használod nyugodtan kapcsold ki a bővítményt.

A Maxer Hosting-nál van egy egész jó kis funkció. Site Protection-nek hívják. Ha bekapcsolod ezt a funkciót, akkor az oldal fájljainak a változásáról valós időben értesülsz egy email formájában. Ha fél órán belül nem hagyod jóvá a módosításokat, akkor visszaállítja a korábbi verziót. Ez tök jól eltüntetheti a feltört oldaladból a károkozókat, viszont ha nem teszel lépéseket a feltörés ellen, akkor végtelenségig fog zajlani ez a kör: feltörik az oldalad, majd eltakarítja a kártékony kódot a szolgáltató.

Állandóan el vagy havazva? Így vedd fel a harcot a túl sok feladattal

stress-1331259_1920

Nem tudsz mit kezdeni a túl sok feladattal? Úgy érzed hogy minden megcsinált feladat után legalább kettő új keletkezik? Nyomasztanak a határidők? Ha igennel válaszoltál a fenti kérdésekre, akkor van egy jó hírem: van megoldás! 

Átérzem. Voltam már én is ebben a helyzetben. Nem is egyszer. A rengeteg feladat, meg az ügyfelek folyamatos nyomasztása elég nagy stresszt okozott. Még mielőtt az okokat és a megoldásokat tárgyalnánk, szeretném leszögezni, hogy nem lesz olyan állapot, hogy minden feladatod elvégezted. Sőt! Lesznek olyan feladatok amiket sosem fogsz elvégezni és törölni fogsz a listádról.

Szóval mi juttatott el ebbe a helyzetbe téged? Túl sok feladatot vállaltál el? Rövid határidőket mondtál? Esetleg más szabta a határidőt és te igent mondtál? Számos oka lehet amiért egyszerűen úgy érzed, hogy elnyelt a mókuskerék és nincs menekvés belőle.

Mindenre igent mondasz? Tipikus hiba amit az elsők között követ el az ember. Világosan kell kommunikálni minden ügyféllel, hogy szívesen segítesz a problémaja megoldásában, de neked is vannak határaid. Nyilván nem neked kell a felelősséget vállalnod azért ha az ügyfélnek pénteken jut eszébe, hogy hétfőre kész kell lennie egy landing oldalnak. Persze lehetsz rugalmas, de tudatni kell, hogy ennek ára van és nem minden hétévégén csinálsz ilyet. Ha az ügyfél nem érti meg, hogy te nem nonstop dolgozol, akkor hidd el, jobb ha nem dolgoztok együtt. Rengeteg stressztől kíméled meg magad. A másik oka lehet még az elhavazódásnak, hogy nem tudod felmérni, hogy mennyi ideig tartanak az aktuális feladataid, és bevállalsz még hozzájuk újabbakat. Ahhoz hogy ezt jobban tudd kezelni használnod kell valamilyen rendszert, amivel követni tudod az aktuális feladataid / projektjeid.

Én magam nagy rajongója vagyok a GTD módszernek. Ajánlom a könyvet elolvasásra. Amikor először kezdtem el használni már az nagyban csökkentette a stresszt, hogy minden feladatom, ötletem egy megbízható rendszerben rögzítettem le. Így nem kellett semmit sem észben tartanom. Az agyad akkor is dolgozik egy problémán amikor épp mással foglalkozol. Ha ott motoszkál a fejedben, hogy el ne felejtsem az XY ügyfelet felhívni, akkor az a mentális kapacitásodat csökkenti. Azzal hogy minden nyitott feladatod kiírod egy helyre az agyadat felszabadítod. Neki nem kell többé emlékeznie. Ehhez persze hozzá tartozik, hogy a listádat különböző szabályok szerint folyamatosan felül kell vizsgálnod és szelektálnod, feladatokat elvégezni róla.

A GTD-ben az a szép, hogy nem köti meg a kezed. Iránymutatást ad a feladatok feldolgozására, de nem szabja meg, hogy milyen eszközökkel dolgozz. Mivel mind mások vagyunk ezért neked kell megtalálnod magadnak, hogy mi az ami a legjobban működik. Bátran kísérletezz, és tartsd meg azt ami nálad működik.

Én egyetlen alkalmazást  (Asana) használok minden feladatom kezelésére. A módszert csak vázlatosan szeretném bemutatni, ha felkeltette az érdeklődésed, akkor ajánlom a könyvet, vagy ha nem akarsz sokat olvasni, akkor az amazonról beszerezheted a rövidített változatot, ami a lényeget hivatott összefoglalni. Természetesen angolul 🙂

A GTD alapja, hogy minden feladat ami beérkezik hozzád vagy eszedbe jut, hogy meg kell csinálnod, esetleg támad egy ötleted, akkor azt egy helyre rögzíted őket. Magyarul gyűjtőkosárnak hívják ezt. Ide fogod felírni, hogy tejet kell venned hazafelé, hogy van egy ütős termék ötleted, de azt is ha az ügyfél megkér valamire. Ezek a feladatok egészen addig itt maradnak amíg fel nem dolgozod őket.

A feldolgozás során döntöd el, hogy egy feladat projekthez tartozik-e, azonnal elvégzed-e (kevesebb mint 2 perc alatt kész), vagy későbbi dátumig elhalasztod. A feladataid mennyiségétől függően naponta többször is feldolgozhatod a gyűjtőkosarad. Én naponta 2-3 alkalommal teszem meg ezt. Az email fiókjaimat is gyűjtőkosárként kezelem. Tehát végig nézem az emailjeimet, feladatokat csinálok belőlük. Amikre válaszolnom kell, arra válaszolok. Azután pedig archiválom a feldolgozott emailt. Vannak olyan emailek amiket egy külön mappába húzok. Ha később szükségem lehet még rájuk (pl.tárhely hozzáférések), akkor azt egy külön mappába dobom. A fájl csatolmányokat pedig mindig az ügyfélhez tartozó mappába mentem el. Ha több projekten is dolgozunk együtt, akkor a megfelelő projekt mappába.

Minden reggel az aznapi feladataidat kell meghatároznod. Ha a naptáradban az adott napra már bejegyezve valami, akkor azt veszed előre. Ha van még kapacitásod, akkor a projekt listádat nézd át. Amivel haladni szeretnél ahhoz definiálni kell (jobb esetben már definiálva vannak) a következő lépést és a napi teendő listádra azt felírni. Ha a nap végén marad még valami, akkor azt átviheted a következő napra vagy ha már napok óta tologatod magad előtt, akkor érdemes elgondolkoznod azon, hogy vajon jól méred-e fel a kapacitásodat. Lehet hogy kevesebb feladatot kell kijelölnöd, hogy be tudj mindent fejezni. Érdemes számolni némi puffer idővel minden napra. Előfordulhat hogy valami váratlan dolgot el kell intézni. Viszonylag gyakran kapok olyan telefont, hogy úristen összedől a világ, nem működik semmi és igazából egyáltalán nincs akkora katasztrófa, mint ahogy az ügyfél jelzi. Ezeket kezelned kell. Ha hagyod, hogy helyetted irányítsák a naptárad, akkor újra be fog szippantani a mókuskerék.

A rendszer egyik legfontosabb eleme szerintem a heti felülvizsgálat. Ilyenkor átnézzük az összes feladatunkat, és szelektálunk. Légy őszinte magaddal. Ez a feladat ami a “majd egyszer” listádon rajta van az vajon tényleg el lesz végezve? Fontos ez még számodra? Idővel változhat az irány amerre haladsz és amit hetekkel, hónapokkal ezelőtt rögzítettél azt már lehet, hogy nem kell elvégezned. Én azokat is törölni szoktam amik a lista végén vannak hosszú ideje már. Tudom hogy utoljára foglalkoznék az adott feladattal, de mivel folyamatosan a végén van, ezért sosem fogok vele foglalkozni. Ha később mégis fontos lenne majd felírom újra a listára. A heti felülvizsgálat célja még az, hogy a futó projektjeid következő lépéseit határozod meg. Itt érdemes úgy sorbarendezni, hogy az a feladat legyen elől, amelyik a legnagyobb lépést teszi meg a projekt befejezése felé.

Most lehet azt gondolod, hogy ez sok plusz munka. Esetleg kipróbálod és pár nap után azt mondod, hogy ez nem működik. Sajnos nem varázspirula ez sem. Aktívan használnod kell, folyamatosan kézben tartva a gyeplőt. Fegyelem kell hozzá, de ha csinálod, akkor idővel meghozza az eredményt. Az első pár nekifutásra nekem sem hozta meg a várt áttörést. Sőt azt mondom, hogy még most is csiszolom tovább a folyamataimat, ahogy a teendőket dolgozom fel. Hétről hétre csak jobb lesz. Hosszú távon biztosan megéri.

Hogyan készül egy honlap?

office-1209640_1920

Egy honlap elkészítése igen összetett feladat. Nem is gondolnád, hogy mennyire.  Jelen cikk segít abban, hogy megértsd miért készül annyi ideig egy weboldal és miért nem fogsz jó honlapot olcsón kapni.

Első lépésként meg kell határozni, hogy mi a célod a weboldaladdal? Kulcsfontosságú ez a lépés. Ha nem tudod megmondani, hogy mit szeretnél elérni a honlapoddal, akkor a fejlesztő nem fogja tudni úgy elkészíteni a weboldalad, hogy az elérni kívánt célt támogassa. A kész oldal nem fogja hozni a várt eredményt és úgy fogod érezni, hogy pénz kidobás volt az egész.

Ennél a lépésnél gyakran kapom azt válaszul, hogy azért szeretnének honlapot, mert 2016-ban már kell, hogy legyen. Itt nyilván nem az a célod, hogy legyen egy honlapod. Ha nagyon egyszerű weboldalt szeretnél akkor is az a minimum cél, hogy a látogatókkal megismertesd, hogy milyen problémájukra szolgálsz megoldást, és kapcsolatba lépési lehetőségeket kínálsz fel neki. Az ilyen oldalakat hívják egyszerű bemutatkozó oldalnak. Ha egy webfejlesztő cégnek ezt mondod, akkor tudni fogják, hogy mit szeretnél 😉

Összetettebb oldalaknak lehet több célja is. Csak hogy mondjak egy példát: meglévő ügyfelek terelése az online ügyfélszolgálat felé, új ügyfelek terelése a vásárlás felé. A célok meghatározása mindig közösen a webfejlesztővel zajlik.

Ha megszületettek a célok, akkor lehet az oldal dizájnján gondolkodni. Én magam többnyire előre megvásárolható sablonokkal szoktam dolgozni. Ritkábban egyedi dizájnt készíttetek. A dizájn elkészítése / kiválasztása során figyelembe veszem az ügyféllel közösen meghatározott célokat. A legtöbb esetben nem célrevezető nagyon egyedi, “kreatív” jelzővel ellátott honlapot készíttetni. Miért? Mert a nagyon kreatív tervek annyira elrugaszkodnak a megszokottól, hogy a látogatót gondolkodásra késztetik az oldal használatával kapcsolatban. A látogató pedig nem szeret gondolkodni. Ha néhány másodperc alatt nem derül ki, hogy mit hol talál, akkor már könyörtelenül nyomja is a vissza gombot, és keres mást, ahol gondot fordítottak arra, hogy gyorsan megtalálja a megoldást a problémájára.

A dizájn kiválasztása / tervezése közben kerülnek meghatározásra, hogy milyen oldalak lesznek, azok milyen funkciókkal bírnak. A honalapodon lévő szövegeknek különösen nagy jelentősége van. Bónuszpont a webesnek ha van szövegírója és az általad nyújtott tartalmakat átalakítják olyanra ami több látogatót győz meg arról, hogy te vagy számukra “A megoldás”. Az egyik leggyakoribb dolog ami miatt csúszik egy honlap projekt az az, hogy nem kapjuk meg a kért tartalmakat. Vagy csak hiányosan. Igen tudom. Néha nehéz 2-3 mondatot is megszűlni egy adott oldalra. Ha elakadnál és nagyon nem megy, akkor kérd meg a webest, hogy segítsen neked pár kérdéssel. Olyan kérdésekkel amiket ha megválaszolsz, akkor az oldal tartalma már nagyjából megvan. Abból már egy szövegíró tud dolgozni. Nézzünk egy példát: a rólunk oldal egy tipukus része egy bemutatkozó honlapnak. Milyen tartalmat ad magától az ügyfél? XYZ Kft. vagyunk, 19xx óta foglalkozunk xy-nal foglalkozunk. Szakzsargonnal tűzdelt blahblah. Szomorú ezt kimondani de senkit nem érdekel, hogy mikor alakult a céged. Ott lehet mint érdekesség, de nem lehet ez a fő blokk rögtön kezdésnek. Milyen kérdést válaszolj meg? Milyen problémára nyújtasz megoldást? Hogyan nyújtod ezt? Minél velősebben és minél inkább a célközönség nyelvén tudod megfogalmazni ezt, annál inkább téged fognak választani.

Ha kész a weboldal, fel vannak töltve a tartalmak, akkor még 2-3 kör lesz biztosan az utolsó simításokkal. Apróbb módosítások, finomhangolások. Itt arra ügyelj, hogy ha új funkciót kérsz, akkor jelentősen kitolhatod a határidőt és a költségek is növekedhetnek. Fontos megjegyezni, hogy ezek a körök néhány napot legalább igénybe vesznek. Még ha nem is néhány nap munka van velük. Általában nem egyszerre értek rá a webfejlesztő céggel. Amikor ők átküldik átnézésre, hogy kész vannak nem fogod tudni megnézni. Ha másnap nézed meg és válaszolsz rá, akkor már egy nappal tolod az átvétel idejét. Ezt azért tartom fontosnak leírni, mert ismerek néhány céget aki 3-4 napos határidővel vállalnak bemutatkozó weboldal készítést. Majd amikor az ügyfél nem adja a tartalmat, akkor hivatkoznak a szerződésre és hogy az ügyfél miatt van csúszás. A 3-4 napból így lesz 2-4 hét. Még ha igazat is állított a cég, hogy 3-4 nap alatt meg lehet csinálni a weboldalt, én akkor is inkorrektnek érzem ezt a hozzáállást. Szegény ügyfél joggal érzi becsapva magát. Tapasztalataim alapján az esetek 99%-ban nem készül el egy honlap ilyen rövid időn belül. Veszítettem már el ügyfelet mert a reális elkészülési időt mondtam neki, de én korrektebbnek tartom ezt a megoldást.

Tehát nézzük milyen lépések is vannak egy weboldal készítésénél:

  1. Összeültök, megbeszélitek az elképzeléseiteket, meghatározzátok az oldal céljait
  2. A dizájn kiválasztásával foglalkoztok, részletesen leírjátok az oldal funkcionalitását
  3. A webes cég dolgozik a honlapon, amíg te a tartalmat küldöd neki
  4. A kapott tartalmat átfogalmazzák, beillesztik a weboldalra
  5. 2-3 körben átnézitek és finomhangoltok az oldalon

Egy egyszerű weboldalnál is ezek a műveletek elvisznek kb. 20 órát. Egy alacsonyabb óradíjon dolgozó webes elkér 5000 Ft-ot óránként. Ez azt jelenti, hogy maga a weboldal munkadíja 100 000 Ft. Ezen felül még számolni kell a tárhely árával (5-15 ezer Ft / év) és ha nem saját képekkel dolgozol, akkor azoknak az árával (képenként 500 – 1000 Ft). Képek ára? Igen. Ha nem saját fotókat használsz a weboldalon akkor a kép használatához a készítőjének hozzá kell járulnia. Különben ha észreveszi meg fog kérni, hogy vedd le, és még perelhet is ha nem teszel eleget a kérésének. Tehát indulásnál egy egyszerű weboldalra számolhatsz 120 000 Ft-al. Azt már csak halkan merem megjegyezni, hogy azt alapértelmezettnek veszem, hogy mobilon is használható marad az oldal 🙂

De hát én ismerek olyat aki olcsóbban bevállalja! Joggal mondhatod ezt nekem. Én is ismerek ilyeneket. Sajnos ilyenkor mindig spórolás megy valamin. Nem lesznek jogtiszták a képeid, nem fog kérdésekkel segíteni, hogy megírd a tartalmad. Feldobja azt a néhány mondatot amit írtál és miután jelzed, hogy nem igazán érzed jónak az oldalt, akkor rád mutogat, hogy de hát te adtad a tartalmat. Mobilon nem olvasható a tartalom, összecsúsznak az elemek. Lehet olcsón csináltatni weblapot, csak kérdés hogy megéri-e.

Miért nem éred el a céljaidat?

person-1245959_1280

Gyakran esik meg veled, hogy izgatottá válsz egy cél elérését illetően de aztán valahogy mégis feladod az első néhány hét után? Pedig mikor belevágtál akkor nagyon is hittél a projektben. Nem tudod, hogy hol siklott félre az egész? Akkor ezt a poszt neked szól.

Korábban magam is jártam ebben a cipőben. Nem is egyszer, rengetegszer. Sokáig nem tudtam, hogy miért nem érek el sikereket. Pedig látszólag mindent megtettem, de mégis kudarcot vallottam. Aztán volt néhány áttörésem, de tudatosan még mindig nem tudtam, hogy mi a siker kulcsa. Néhány év vállalkozás után már kezd összeállni a kép számomra.

Rövid távon könnyű belelkesedned. Egy-egy jó motivációs videó láttán bárki képes felugrani és azt mondani, hogy gyerünk, megcsinálom. Aztán jönnek a munkával telő hetek és egyszerűen feladják. Miért? Nincs elég kitartásuk? Én inkább azt mondanám, hogy nincs kellő türelmük hozzá. Vagy inkább nincs meg az alázat bennük, ami szükséges a céljaik eléréséhez. Sokáig úgy tekintettem a céljaimra mint egy rövid távú befektetésre. Csinálom egy rövid ideig aztán utána minden mehet tovább úgy mint előtte. Nem kell nagy jósnak lenni, hogy kitaláld hova vezetett ez a mentalitás.

Első lépés a siker felé, hogy elfogadod, hogy nem egyik napról a másikra fogod elérni. Majd következetesen teszel lépéseket a céljaid felé. Minden nap (vagy majdnam minden nap) tegyél valamit ami közelebb visz a célodhoz. Ez lehet egy jelentéktelennek tűnő dolog is. Ha minden nap csak fél órát foglalkozol valamivel, akkor egy hónap alatt már 15 órával kerültél közelebb a célodhoz. Érdemes hétről hétre felülvizsgálni a lehetséges tevékenységeket amik segítenek abban, hogy elérd az áhított eredményt. Ne azt válaszd amit a legkönyebb megcsinálni, hanem azt amelyik a legnagyobb hatással van az előremeneteledre.

Persze közben zajlik az életed. Biztos lesz olyan nap amikor hullafáradt leszel és nem lesz kedved semmihez. Ha agyilag leszívtak, akkor nem biztos, hogy egy olyan feladatot tanácsos csinálnod, amihez sokat kell gondolkodni. Ilyenkor érdemes valami olyat keresni a listán, amit az aktuális állapotunkkal el tudunk végezni. DE legyél őszinte magadhoz: ne csak egy kifogás legyen a könnyebb feladat választására, hogy már szellemileg kimerültnek érzed magad. Tényleg? Kezd el a feladatot, és ha 10 perc múlva azt veszed észre, hogy nem tudsz egyszerűbb dolgokat sem felfogni, akkor válts!

Fontos észben tartanod, hogy elsőre nagy valószínűséggel nem fogsz semmit sem helyesen csinálni. Hibázni fogsz, letérsz a kijelölt útról. Ne sajnáltasd magad, hogy ez neked nem megy, ehhez te kevés vagy. Igenis képes vagy rá! Ha hibáztál vond le a tanulságot, változtass a megközelítéseden és próbáld újra. Az nem segít ha elmenekülsz a problémáid elől. Nagyon könnyű alkohollal elnyomni a nyomorúságunkat, vagy éppen nagyokat zabálni, mert az olyan jól esik. A listát tetszőlegesen bővíthetném de szerintem érted miről írok.

Az egyik legnehezebb része talán a sikerhez vezető útnak, hogy könyertelenül őszintének kell lenned magadhoz. Ha magadat is becsapod már vesztettél. Igen, időnként fáj az igazáság. Nagyon is fáj! Ezzel meg kell tanulni szembenézni. De mint minden más ez is csak gyakorlással fog menni. Sokszor fogsz kudarcot vallani mire az esetek többségében képes vagy szembenézni a valósággal.

Neked is ezt az utat kell választanod? Dehogy. Kisebb sikereket enélkül is elérhetsz. Lehet egy középszerű életed, középszerű sikerekkel. Vagy lehet egy “király” életed ahol te vagy a buli császára. Döntés kérdése, hogy ki mit szeretne. Én nem érem be egy átlagos élettel. Ha te sem éred be kevesebbel, akkor sok kitartást kívánok! Nem áll könnyű út előtted, de az utolsó erőfeszítésig megéri küzdeni.

Gyorsítsd fel a wordpress oldalad!

speedup

A felhasználók türelmetlenek és egy lassan betöltő oldallal látogatókat veszíthetünk el. Erre már a keresők is rájöttek és külön díjazzák ők is ha gyors a weboldalad. Ez azt jelenti, hogy előrébb kerülsz a találati listákban, olcsóbb lesz az Adwords hirdetésed.  Jó magam előszeretettel használom a wordpresst. Sok weboldalt építettem már vele. Most a vele meghajtott oldalak gyorsításához adok néhány tippet.

Megfelelő hosting választása

Talán nem annyira egyértelmű, de sokat lehet bukni azzal ha nem megfelelően választunk hosting szolgáltatót. Választásnál érdemes figyelned, hogy SSD merevlemezeket használjanak. Sajnos ezt muszáj leírnom, mert vannak helyek ahol ez még mindig nem alapértelmezett. A másik fontos szempont amit érdemes megnézned, hogy mennyire stabil a rendelkezésre állás. Többnyire ezt már transzparensen közölni szokták. Ahol mégsem ott már kezdj el gyanakodni. Nekem szoktak extra igényeim lenni, de ha te is a határokat feszegeted, akkor érdemes letesztelni neked is a választott hosting cég ügyfélszolgálatát. A top szolgáltatók közül úgy érzem, most ezzel lehet kiemelkedni a tömegből. Ha jó szolgáltatót akartok, akkor ajánlom a Maxert.

Gyorsítótár használata, javascript és css fájlok tömörítése

Sokat lehet nyerhetsz egy jó gyorsítótár bővítménnyel. Az egyik legjobb amit most ismerek az a W3 Total Cache. Rengeteg beállítás van amikben könnyű elveszni. Már a bővítmény beállítása maga megérne egy külön bejegyzést. De neked nem kell ezzel vesződnöd. Én csináltam egyet konfigurációt neked, amit betöltve már hozzá sem kell nyúlnod.  A konfigurációt itt tudod letölteni. A General Settings részben legalul van lehetőség konfiguráció importjára.

Kép optimalizáció

Minél több képet használsz az oldaladon, annál tovább több információt kell a látogatónak letöltenie és ez jelentősen lassíthatja az oldal betöltését. Ha nincsenek megfelelően tömörítve a képeid akkor ez még ront is a helyzeteden. A feltöltött képeid automatikusan optimalizálja a Wp Smush plugin.

Felesleges bővítmények eltávolítása

A bővítmények között érdemes tisztogatást végezned. Attól még, hogy nem aktív egy bővítmény még értékes erőforrásokat vihet el az oldal betöltése során. Én azt javaslom, hogy amit nem használsz és ki van kapcsolva azt töröld is le. Ha egyszer véletlenül mégis szükség lesz rá majd felrakod újra.

Pingback & trackback kikapcsolása

Alapértelmezésként a wordpress más weboldalakkal kommunikál. Ha megemlítenek egy blogon akkor erről értesítést fogadni és jelezni neked. Ez persze némi erőforrást elvisz. Ha kikapcsolod attól még az oldaladra mutató linkjeid nem vesznek el. Az oldaladra mutató linkeket pedig más eszközökkel is meg tudod találni, ha kifejezetten ezek érdekelnek téged. Ezt a funkciót kikapcsolni a beállítások / interakciók menüben tudod. A következő felirattal ellátott checkboxból kell kivenni a pipát: “Engedélyezzük a link értesítéseket más blogoktól (visszajelzések és visszakövetések) az új bejegyzéseknél”.

Ha követted a tippjeim, akkor már jelentős javulást érhettél el az oldaladnál. Ennek mértéke nagyban függ attól is, hogy milyen sablont és milyen bővítményeket használsz. Egy jól elkészített sablon sokat hozhat sebességben, és ebből következően egy rosszul megírt sokat vihet el.

Mobil oldalra irányítás htaccess fájlból

A mai nap szükségem volt egy megoldásra ami ha egy oldalt mobilról nézünk, akkor a mobilnézetnek dedikált domain-re irányítja át a látogatót. Fontos szempont volt, hogy széles körben alkalmazható metódust találjak, hogy a legtöbb tárhely szolgáltatónál működjön. Ezért esett a választás a htaccess fájl módosítására. Itt a kód részlet amit beillesztettem a htaccess fájlomba:

    RewriteEngine On

    # körkörös átirányítás kivédése
    RewriteCond %{HTTP_HOST} !^m.bendesoft.hu$

    # ha ezeket a mime típusokat elfogadja akkor biztosan mobil, vagy annak tetteti magát
    RewriteCond %{HTTP_ACCEPT} "text\/vnd\.wap\.wml|application\/vnd\.wap\.xhtml\+xml" [NC,OR]

    # böngészőkre szűrés. ha valami átcsúszik a szűrőn itt tudod bővíteni a listá
    RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} "android|blackberry|iphone|ipod|iemobile|opera mobile|palmos|webos|googlebot-mobile" [NC,OR]

    # átirányítás a mobil oldalra, megjegyezzük az aktuális oldalt és a mobil verzión is oda irányítunk
    RewriteRule ^(.*)$ http://m.bendesoft.hu/$1 [R,L]

Fájl létrehozása és letöltése javascriptből

A minap futottam bele a problémába, hogy böngészőből kellene letölteni egy frontenden megszűrt és csak ideiglenesen ott létező listát. Gyorsan rákerestem a megoldásra és a következő javascript kódot találtam hozzá:

    function createDownloadLink(anchorSelector, str, fileName){
        if(window.navigator.msSaveOrOpenBlob) {
            var fileData = [str];
            blobObject = new Blob(fileData);
            $(anchorSelector).click(function(){
                window.navigator.msSaveOrOpenBlob(blobObject, fileName);
            });
        } else {
            var url = "data:text/plain;charset=utf-8," + encodeURIComponent(str);
            $(anchorSelector).attr("download", fileName);               
            $(anchorSelector).attr("href", url);
        }
    }

    $(function () {
        // fájlt tartalma
        var str = "hi,file";

        createDownloadLink("#export",str,"file.txt");
    });

A letöltő funkcionalitást a createDownloadLink függvény meghívásával linkeljük a html-ünkben található linkhez. Egyetlen megkötés van még. A linkünknek kell lennie egy download attributumának. Böngészőfüggetlen működéshez kell. A kód az alábbi böngészőkben működik: IE11+, Firefox 25+ és Chrome 30. A 9. sorban megadott fájl formátummal és karakterkódolással kedvünk szerint játszhatunk. Én sima text és csv fájllal próbáltam. Jelentem működik 🙂

<a id="export" class="myButton" download="" href="#">export</a>

Így kellene kinéznie a linkünknek. Természetesen a szöveg és a class bátran cserélhető.